Quake III w rozdzielczości HD lub FHD

Quake III Arena to już dość leciwa gra , ale ciągle ciesząca się dużą popularnością (ja ją uwielbiam) , która zawdzięcza doskonałej grywalności.  Lecz w dzisiejszych czasach brak jej jednej rzeczy – a mianowicie trudno się nią cieszyć w pełni na monitorach o proporcjach 16:9 lub 16:10, ponieważ gra daje możliwość wyboru rozdzielczości praktycznie tylko z formatu 4:3 – jest co prawda jedno ustawienie dla ekranów panoramicznych, ale nie działa zbyt poprawnie.

Problemy tego mogą nie zauważać użytkownicy kart graficznych firmy nVidia, ponieważ na tych kartach obraz jest rozciągany na całą powierzchnię ekranu niezależnie od wybranej rozdzielczości. Natomiast na kartach Intela i AMD mamy po prawej i lewej stronie ekranu czarne pasy.

Jest na to proste rozwiązanie – bez instalowania dziwnych patch’y czy rozszerzeń. A mianowicie:  w  folderzy znajduje się podfolder  „baseq3” , a w nim plik „q3config.cfg”. Otwieramy plik za pomocą Notatnika i edytujemy następujące pozycje:

seta r_mode „8” – tryb wyświetlania zmieniamy na „-1”
seta r_fullscreen „1” – tryb pełnoekranowy – zastawiamy „1” lub zmieniamy na „1” jeżeli było „0”
seta r_customwidth „1600” – rozdzielczość pozioma – zmieniamy na „1920” lub „1366” – zależnie od                    posiadanego monitora
seta r_customheight „1024” – rozdzielczość pionowa – zmieniamy na „1080” lub „768” – zależnie od                posiadanego monitora.

Dla monitorów w formacie 16:10 poleca ustawienie 1280×800 – sprawdzone , działa.

Po tych drobnych modyfikacja zapisujemy zmiany w pliku i uruchamiamy grą.

Zamiast tak:

powinna wyglądać tak:

Jedynym mankamentem tej zmiany jest to, że nie wyświetla się Intro i filmowe przerywniki między poziomami (Tier’ami) , ale ja akurat mogę z tym żyć bo i tak najważniejsza jest sama rozgrywka.